За истината и интерпретациите

Писанието съдържа непротиворечиви неща, предупредени сте!

wallpaper-cartoon-keren-i18

Преди няколко седмици ми се наложи да „споря“ относно религиозни текстове. Разбирането в днешно време от всяка една религия е, че те са носители на истината и я притежават по начин все едно, Бог е „техен“ и ничий друг. Съответно разбиранията на конкретната религия, без значение коя ще погледнете, се основава на „вярването“, че именно те и никой друг не притежава „силата“ да получи „нещо“ от Бог. Единствено техният храм, църква, джамия е „коронована“ с Истината.

Разбирате ли, това няма как да не доведе до абсурдната ситуация, където всеки търси текст чрез който да „докаже“, доказва правотата си. Подтиквани от идеята,че тяхното виждане, идея е единствена и изключителна. В крайна сметка, ако се разглежда една книга, без значение коя ще е тя, няма как да не се достигне до ситуация, където две противоположни страни да твърдят как, видиш ли единият текст е „По- голям“ от друг текст. Като не е от значение, че четат една книга, просто желанието им да докажат правотата си, ги докарва неизменно до състояние на „отчаяние“ и прибягват до похвати, чрез които индиректно всъщност казват следното: „Този текст е по – важен и оборва твоят текст“. Да ама този случай показва само и единствено, несъстоятелността на дадена книга или на религиозната доктрина. Ако вие като религиозни хора припознавате конкретна книга и религия, но приемате, че част от текста съдържа „тайна“ и за да докажете твърдението си използвате подобни похвати, се замислете, дали всъщност не показвате несъстоятелността на религията си? Защото идеята която стой зад нея, е вяра в част от текстовете, вместо в целият текст.

Пиша този текст и писание с идеята да ви запозная относно първата Божа Заповед в Библията. Именно, чрез нея аз научих нови неща за религията и доктрините които се проповядват из планетата Земя. Нека първо ви обясня какво представляват 10-те Божи заповеди. Няма друг текст подобен на тях, те са изключителни и уникални във своето собствено написване, най – вече. Виждате ли при всеки един друг религиозен текст, без значение кой или дори религия в частност Коран и мюсюлманство. Единствено 10-те Божи Заповеди са дадени именно от Бог. Не са написани от човешка ръка, не са дори диктувани както на Мухамед (мир на праха му) от Архангел Гавраил, или както при всички други пророци, които имат видение, което да опишат в текст, не, тук Бог Дава Заповедите директно на Мойсей(Моше/Муса,мир на праха му), няма посредник, няма видение, сън или каквито и други начини да има, чрез които пророк да достигне до видение и прозрение.

Така се случи, че след като „поспорихме“, не познавам човека , но явно е завършил богословско училище, то аз не бих тръгнал да споря инак. Така се случи, че, той сподели мнението, че видиш ли първата Божа Заповед „Да нямаш други богове освен Мене“, всъщност съдържа „тайна“! Напомнянето, че е дадена от Бог, а не от посредник от какъвто и да било сорт, не бе прието т.е. според него това е или „Изпитание“, и ако сме „избрани“ ще достигнем до това „проникновение“ или чисто и просто, според него, Бог не знае да пише и прави правописни грешки. Разбирате ли, в желанието си да се изкарат прави те всъщност са готови на всичко, само и само да кажат: „Ние сме извора“. Съжалявам ако това е начинът да се проповядва и на тази основа лежат цели религии и деноминации то аз не знам какво очаквате от тях, но няма как да е продуктивно. Ако не сме способни да разглеждаме текста логично, то всяка една интерпретация става възможна. На въпроса „Къде е тайната в заповедта – Не кради или Не убивай?“ смятате ли, че получих отговор! Нали ако разглеждам през тяхната призма всъщност излиза нещо подобно на „Не кради, ама малко, или Не убивай, но когато ние ти кажем“!

В крайна сметка именно това казва тяхното виждане за нещата. Именно в тяхното виждане, желание за това, че те и всяка една религия всъщност са „притежатели“ едва ли не на Бог. А вие не сте, ако не сте част от тяхното “движение/доктрина/религия,” поне според тях. Нима всяка една религия не казва всъщност „Само при нас ще откриеш Истината, само чрез нас ще получиш, добиеш или каквото там се сетите“. Нима, според тях всичките Бог не е създал и дава живота? Ако приема, че живота е създаден от Него, то живота не може ли да бъде храм мой т.е. начинът ми на живот да „говори“, показва моето отношение към Него, а не отиването ми в храм, църква, джамия. Само, че този ми начин на писане е „Еретичен“ защото тогава Те всичките, за какво ми са, какво могат да ми дадат повече!? Поради тази идея е Еретично, според Тях, не е възможно.

energy-3073847_960_720

А мен по – време на този инак безличен спор ме бе срам. Срам защото, по отношение на първата Заповед можех да задълбая до места, които предполагам и той не предполага, до такива от които надявам се ще ви бъде интересно да узнаете. Така или иначе от моя гледна точка тази случка само за пореден път ми доказа, колко несъстоятелни са твърденията на инак добре говорещите проповедници. Защото те са добре говорещи, само когато няма кой да оспори тяхното виждане.

Но какво имам в предвид като кажа, че може да се „задълбае“ до инак непознати измерения за повечето хора. Нека ви представя няколко факта относно 1-та Божа Заповед. Трябва обаче да подчертая няколко неща преди това.

На първо място, това е текст написан от предполага се Мойсей(мир на праха му) т.е. към момента не знаем къде са плочите които съдържат 10-те Божи заповеди, съответно незнанието ни за самите заповеди ни довежда до това, че може да се интерпретира до безкрайност. Второ интерпретацията е неизбежна, както и няма никаква тайна, има Незнание. Аз ще разглеждам 1-та Заповед единствено и само с идея, опознаване на Бог, без да твърдя, че мога да го направя. Трето в крайна сметка статията има за цел да покаже колко несъстоятелен е текста и защо са възможни интерпретации, без да искам да ви обременявам с каквито и да е идеи, а само да започнете да разглеждате нещата критично и да задавате въпроси.

Факт първи. Първата Божа заповед е написана/записана на две места в Библията, както и 10-те Божи Заповеди разбира се. В Изход глава 10 и Второзаконие глава 5.

Изход глава 10

3. да нямаш други богове, освен Мене.

Второзаконие глава 5

7. да нямаш други богове пред лицето Ми.

Цитатите са взети от pravoslavieto.com и към момента текстът е точно такъв.

Надявам се виждаме едно и също нещо!? Очевидно има разминаване, на пръв поглед е малко разминаване, но всъщност дава възможност за различна интерпретация.

Факт втори

Има сайт с името biblegateway.com, където са събрани голямо количество Библии и понеже, аз съм „самовлюбено, арогантно“ момченце обичам да проверявам, си направих трудът да проверя Библия от 1940 година.

Второзаконие глава 5

Да нямаш други богове освен Мене.

Най нормалният въпрос е: „Как е възможно да бъде преведено по различен начин? През 1940 година са виждали нещата по един начин, сега ги виждат по друг?“

Ако нещата ви изглеждат странни т.е. мислите, че прекалявам и не е от значение, знайте разбирам ви какво имате в предвид, но нека ви споделя какво може да означава всъщност текста. Според цитата от Изход 20, няма как да има спор, той е еднозначен, няма тайна или въобще не оставя капка съмнение какво Заповядва. Цитатът от Второзаконие обаче дава възможност, която да си призная аз харесвам много. Какво може да означава глава 5 от Второзаконие? Повтарям, какво може да означава „Да нямаш други богове освен Мен пред лицето Ми“? Ами някак е логично да си зададем въпроса, какво означава „Пред Лицето Ми“, или по скоро, кога ще се случи това? Колко трудно ще ми бъде да предположа, че именно след смъртта си човек се среща с Него и „застава“ пред лицето Му. Разбирате ли, в единият вариант нямате избор в другия може би имате време до смъртта си да Го „намерите“.


Смятам за доста интересен фактът, че на тези инак „удохотворени“ хора им е убягнал този факт в продължение на около 2000 години. Всъщност те не знаят какво са написали в крайна сметка. Ако знаеха, ако Светият Дух ги е напътил, то едва ли текстът щеше да може да се разглежда многозначно. Именно поради това ви показах цитат от Библията през 1940 година, тогава Второзаконие глава 5 е различна, което идва да покаже единствено и само една несъстоятелност и непоследователност на вижданията им, които се изменят според времето и желанията.

Важно е да се задават въпроси, важно е да сме отворени за нова гледна точка, не е задължително да знаем всичко, но е задължително да се опитаме да разберем Бог, не да живеем с илюзията, че ние сме най – важни за Него. Защото ако всичките са прави в това, какъв Е Той, то е сигурно, че пред Него, сме едно голямо НИЩО.

Пътят към непознатото, не започва с крачка!

Да си зададеш въпрос, е стимул!

Стимулът за нещо ново, започва от Огледалото!

 

cropped-nines.png